Kultur & Nöje.

2020-06-01 19:00
Puffetikett
Dagens ETC

Spelbranschen gör storslam under corona

Spelbranschen har trätt fram som en av coronakrisens oväntade vinnare. Anledningen: det som tidigare var simpla tidsfördriv har för många nu förvandlats till virtuell terapi.

Vill du fortsätta läsa?

Bli prenumerant på Dagens ETC!
Om du redan är det loggar du in här.

Betala per vecka

Från

39 kr

Beställ här!

Din prenumeration på Dagens ETC förnyas varje vecka. Avsluta när du vill.

Betala per månad

Från

139 kr

Beställ här!

Din prenumeration på Dagens ETC förnyas varje månad. Avsluta när du vill.

När Nintendo flaggade för att de skulle presentera en finansiell rapport i maj, lades pannor i djupa veck världen över. Ekonomin gick på knäna, arbetslösheten skenade – vem skulle i detta läge betala 600 kr för ett TV-spel när Netflix, Disney och Apple TV+ erbjuder tusentals timmar underhållning för en bråkdel av det priset?

Nästan alla, skulle det visa sig.

Stapel efter stapel pekade spikrakt uppåt i Nintendos rapport: antal sålda konsoler, sålda spel, registrerade spelare, antal timmar dessa ägnat åt varje spel.

Och allt detta var inte trots den globala krisen – utan tack vare den.

Det är talande att årets allra största – och mest otippade – spelsuccé är Nintendos eget Animal Crossing: New Horizons. Här erbjuds man ett slags alternativt virtuellt liv, där man flyttar in på en söderhavsö befolkad av urgulliga fabeldjur. Sedan lämnas man fri att disponera sin tid lite som man vill, utan några särskilda krav. Man kan umgås med sina grannar, chilla på stranden, ge sig ut på skattjakt, inreda sitt hem, och designa egna kläder. Spelets klocka är synkad med verklighetens, så att man har ett incitament att göra flera små nedslag i sin by under dagen. Man kanske gör en blixtvisit medan morgonkaffet kokas, för att se om lanthandeln fått in några roliga prylar eller redskap. Eller så passar man på att njuta av den tropiska solnedgången vid 18-tiden.

Att man dessutom kan bjuda in andra spelare till sin ö förvandlar spelet till ett socialt forum – en länk till vad som för många framstår som ett svunnet liv. Animal Crossing har fått agera skådeplats för bröllop, födelsedagskalas, politiska demonstrationer, konstutställningar, modevisningar – sociala aktiviteter som plötsligt är off limits IRL.

Sociala behov

Isabela Granic, professor i utvecklingspsykopatologi vid Radboud-universitetet i Nederländerna, ser en tydlig anledning till just att denna sorts spel blivit så populära just nu. I en intervju med Time förklarar hon:

– Man bygger sina egna trädgårdar tillsammans med andra. Man spelar i lag som besegrar andra lag. Det täcker verkligen av många av våra sociala behov i denna isoleringens tid.

Rekord i Kina och Italien

Samtidigt ger sportsimulatorer som Fifa 20 och Madden NFL 20 – vars matcher ofta streamas online – något att följa för den som otåligt väntar på att La Liga ska dra igång igen. I sportspelens värld finns det plats för både publik och atleter: virtuella turneringar för riktiga proffs har arrangerats i bland andra NBA 2K20 och Mario Tennis Aces. (Logiskt nog har vi även sett ett uppsving för publiksporten TV-spel. Trafiken på streaming-plattformar som Twitch har även den skjutit i höjden.)

En anmärkningsvärd trend är att kurvorna pekar tydligast uppåt i länder där corona-krisen varit som mest förödande. Utöver USA (där spelförsäljningen i mars var den högsta på tio år) har spel som Fortnite och Honor of Kings krossat sina tidigare rekord i Italien respektive Kina.


Prenumerera på Dagens ETC:s nyhetsbrev

 

Nyligen fick vi det kanske tydligaste kvittot på spelens roll i vår nya verklighet: en brittisk undersökning där hälften av de tillfrågade upplever att spelandet aktivt sänker deras orosnivåer när de befinner sig i lockdown.

– Många oroar sig för sin egen hälsa, eller sina föräldrars. Receptet för ångest är: oförutsägbarhet, hjälplöshet, och ett potentiellt hot någonstans där ute, som man inte har någon makt att bemöta. Och vad är spel riktigt, riktigt bra på? Att ge dig kontroll, förutsägbarhet, och förmågan att övervinna potentiella hot med hjälp av saker man faktiskt har makt att göra, avslutar Isabela Granic.

Läs vidare på nästa sida: Coronakrisens stora vinnare i spelvärlden

75

… procent ökade tv-spelandet i USA under andra veckan i mars, i takt med att allt fler ombads eller beordrades att hålla sig hemma. 

63

… procent ökade försäljningen av spelhårdvara (konsoler, handkontroller, tillbehör) i USA i mars. Försäljningen har inte varit så här hög sedan mars 2008. 

12

… tusen följde NBA-proffsen Mikal Bridges och Matisse Thybulle när de gjorde upp i basketspelet NBA 2K20,
i en streamad match på internet.

20,3

… miljoner spelare var samtidigt inloggade under tredje veckan i mars, vilket var rekord för den globala spelplattformen Steam.

100

… miljoner dagliga spelare är det spektakulära nya rekordet för kinesiska onlinespelet Honor of Kings, noterat mitt under brinnande corona-kris. Före krisen var toppnoteringen 65 miljoner.

13,4

…miljoner exemplar av Animal Crossing: New Horizons har Nintendo hunnit sälja på två månader. För det förra spelet tog det flera år att komma i närheten av den siffra