Tre frågor.

2021-10-23 14:50
Poeten och dramatikern Athena Farrokhzad.   Bild: Carla Orrego Veliz
Poeten och dramatikern Athena Farrokhzad.
Puffetikett
Dagens ETC

”Som att slå läger med mytens mor”

Athena Farrokhzad. Poeten och dramatikern om nyskrivna pjäsen ”Moral enligt Medea”, som börjar när barnen är döda och Euripides klassiska drama är över. En föreställning där dokumentärt material vävs in för att sätta ­Medeas öde i ett samtida ljus.

Vill du fortsätta läsa?

Bli prenumerant på Dagens ETC!
Om du redan är det loggar du in här.

Betala per vecka

Från

39 kr

Beställ här!

Prenumerera och betala per vecka. Avsluta när du vill.

Betala per månad

Från

139 kr

Beställ här!

Prenumerera och betala per månad. Avsluta när du vill.

Pjäsen är ett försvarstal. Vad har Medea att säga om sin gärning?

– Hon säger till exempel: ”Jag var tvungen att döda mina barn så att de skulle slippa ha en mördare till ­mamma.

Jag var tvungen att döda mina barn så att ingen skulle kunna göra dem illa.

Jag var tvungen att döda mina barn för att berättelsen om oss skulle finnas.”

Hur har det varit att kliva in i Medeas hjärna?

– Det har varit som att slå läger med solens barn och mytens mor, i ett evigt arkaiskt ljus. Och samtidigt som att ligga vaken om natten intill sina egna slumrande ungar och önska att döden ska komma i rätt ordning.

Pjäsen sätter Medeas öde i ett samtida ljus. På vilket sätt?

– Den försöker förstå på ­vilket sätt kvinnor på ­samma gång kan vara offer och förövare också idag. Och på vilket sätt myten är avgörande för vilken verklighet som kan finnas.

Moral enligt Medea

Nyskriven pjäs Athena ­Farrokhzad i regi av Saga Gärde som har premiär 28 oktober på Kilen, Kulturhuset Stadsteatern i Stockholm.

Medverkande: Shang Imam, Jacqueline Miura och Mattias Lech. Nyskriven musik av Tebogo Monnakgotla som framförs av barnkör.