Kultur & Nöje.

2021-10-22 16:05
Puffetikett
ETC Nyhetsmagasin

Nu ges den mytomspunna boken ut på nytt

Här är tre aktuella kulturtips från Andres Lokko.

Vill du fortsätta läsa?

Bli prenumerant på Nyhetsmagasinet ETC!
Om du redan är det loggar du in här.

Betala per vecka

Från

11 kr

Beställ här!

Din prenumeration på ETC nyhetsmagasin förnyas varje vecka. Avsluta när du vill.

Betala per månad

Från

39 kr

Beställ här!

Din prenumeration på ETC nyhetsmagasin förnyas varje månad. Avsluta när du vill.

Avantgardistiskt hippiehat

Film

Foto: Nat Finkelstein / TT

När den omhuldade regissören Todd Haynes tar sig an berättelsen om The Velvet Underground i en dokumentärfilm är han – för en gångs skull - minutiöst genretrogen. Inom de ramarna uppnår Haynes någon slags perfektion, allt är liksom korrekt och de rörliga bilderna av The Velvet Underground är (förstås) fantastiska. Men i sin strävan efter att göra allt rätt blir resultatet en smula konventionellt. Fast det är egentligen en ytterst liten invändning i marginalen. Det är ju en ynnest att i två timmar följa The Velvet Undergrounds hippiehatande avantgardistiska resa ner i ett sleazy och djupt illegalt New York.

”The Velvet Underground” kan du se på streamingkanalen Apple+.

Subkulturell klassiker i nytryck

Bok

Åh, vilken efterlängtad nyutgåva av en mytomspunnen bok: Terry Taylors enda utgivna roman, ”Baron’s Court, All Change” (Cripplegate Books), från 1961. En klassisk pionjärinsats i historien om europeisk ”counter culture”. I ”Baron’s Court, All Change” beskrivs LSD-experiment, modern jazz och fri sex ur en 16-årings perspektiv i 1956 års London. Mängder av andra författare inspirerades av den och baserade till och med sina romanfigurer på Terry Taylor. Men hans enda egna roman utgör själva startskottet för modern autofiktivt subkulturell dokumentation.

Trap – inte punk!

Musik

Foto: Magnus Andersson / TT

Atlanta-rapparen Young Thug var en av 2010-talets tveklöst mest innovativa och inflytelserika artister. Han lyckas fortsätta vara det på sitt nya album med den – på sätt och vis – missriktade titeln ”Punk”. Den trap-genre han var central i att ut- och inveckla med sin androgyna och genusöverskridande persona är fortfarande fundamentet, men på ”Punk” närmar han sig en lågmält modern och bitvis nästan analog popmusik. Melodier, softa pianon och akustiska gitarrer i ett möte med trap-estetik lär kanske uppröra renläriga thugger-anhängare, men jag hör bara en tilltalande – till och med modig – musikalisk framåtrörelse.

Du hör ”Punk” på valfri musikstreamingtjänst.

Den här artikeln kommer från ETC nyhetsmagasin
Vill du prenumerera för under 16 kronor numret?
Här kan du teckna en prenumeration.