Krönika. Rebecka Bohlin.

2021-10-22 15:00
Puffetikett
ETC Nyhetsmagasin

Därför växer ETC nyhetsmagasin

Vi har vant oss vid dystra lägesbeskrivningar av mediernas utveckling i Sverige. Tidningar läggs ner, redaktioner bantas och läsarskaran minskar.

ETC nyhetsmagasin har en omvänd utveckling – tidningen växer så det knakar. Det finns en anledning, skriver chefredaktör Rebecka Bohlin.

För några dagar sedan steg ett jubel på redaktionen. Företaget Orvesto, som mäter hur olika tidningar i Sverige når ut, presenterade nya siffror. ETC nyhetsmagasin har ökat rejält i räckvidd – igen! Den här gången med hela 37 procent, jämfört med för ett år sedan. Det betyder att vi idag når hela 75 000 läsare, varje vecka. 

Fira med oss! Just nu har vi ett supererbjudande för dig som vill prova tidningen! 

Det är fantastiska siffror för en röd-grön veckotidning som går på djupet med samtidens brännande frågor. Och vi ökar inte bara i räckvidd, utan även i prenumererad upplaga. Det är ingen slump.

Den viktigaste förklaringen är att vi som redaktion fört en dialog med läsarna. Vi stirrar oss inte blinda på vilka texter som får många ”klick” och låter det korrumpera oss till en klick-hets. För vi vet, genom våra läsarundersökningar, att det som får störst snurr på nätet inte är det som de betalande prenumeranterna framför allt vill ha. När vi frågar läsarna är det inte framför allt det lättköpta de efterfrågar. Snarare vill de att vi som tidning går på djupet med frågor, lyfter fram analyser från vänster samt problematiserar och kompletterar med sådant som inte kommer fram i borgerlig media. 

Vi vet att sex säljer. Kändisar säljer. Så vi frågade till exempel läsarna om de skulle uppskatta en sida om relationssvårigheter i livet. Vi har även frågat hur viktigt det är att personerna vi intervjuar är kända. Svaren vi fick förvånade rejält. Vi fick tvärnej på båda frågorna. Våra läsare vill hellre ha klimatanalys och historiska perspektiv på samtiden än spetsiga one-liners att skratta åt. Bara tre promille tycker att det spelar roll om en intervjuperson är känd; det som betyder något är om personen har ett intressant ämne att tala om och utveckla. De vill ha en mix av kort, långt, lätt och svårt. Det har vi lyssnat på.

Självklart kan vi skriva om sexualitet ändå och släppa fram en och annan känd nuna, förutsatt att det finns ett djup. Men vi viker inte från uppdraget att fördjupa. På ledarsidan, i våra reportage, klimatkommentarer, historiska texter varje vecka – och i riktigt långa samtal. Tack läsarna, för att ni hjälper oss att gå mot strömmen!

Ur veckans tidning kan jag särskilt rekommendera Mattias Johanssons krönika, som handlar om hur högern gynnas av att mediernas strålkastarljus så ofta riktas mot storstädernas
konfliktytor där inga gråskalor verkar existera. 
”Då blir ju hela Sverigebilden skev”, skriver vår krönikör, utifrån sitt norrlandsperspektiv.