Inrikes.

2021-08-04 13:15
Enligt CCDH:s rapport är Facebook den plattform som är sämst på att ta bort hatinlägg. Bild: Shutterstock
Enligt CCDH:s rapport är Facebook den plattform som är sämst på att ta bort hatinlägg.
Puffetikett
Dagens ETC

Techjättar agerar inte mot anti-judiskt hat

Sociala medier blir alltmer osäkra för judar visar en färsk rapport från Center for Countering Digital Hate (CCDH) som nyligen publicerats.

Facebook pekas ut som sämst på att rensa bort hatinlägg.

Vill du fortsätta läsa?

Bli prenumerant på Dagens ETC!
Om du redan är det loggar du in här.

Betala per vecka

Från

39 kr

Beställ här!

Din prenumeration på Dagens ETC förnyas varje vecka. Avsluta när du vill.

Betala per månad

Från

139 kr

Beställ här!

Din prenumeration på Dagens ETC förnyas varje månad. Avsluta när du vill.

Enligt författarna till rapporten har tech-jättar inte vidtagit några åtgärder mot 80 procent av de anti-judiska inläggen som finns på deras plattformar under en sexveckorsperiod, skriver nyhetssajten Common Dreams.

Forskare analyserade 714 anti-judiska inlägg som publicerades på Facebook, Instagram, Twitter och Youtube från maj till juni i år och som har visats mer än 7,3 miljoner gånger. Inläggen inkluderar bland annat upp­maningar till våld och förnekelse av Förintelsen.

Man upptäckte att totalt 84 procent av det hat som har flaggats av egna användare och som klart bryter mot policy regler inte åtgärdades, trots löften från företagen själva att slå ner mot hatiska inlägg.

Inga konsekvenser

”Sociala medier har blivit ett säkert utrymme för rasister att normalisera sina konspirationer och hatiska retorik utan rädsla för konsekvenser”, säger Imran Ahmed, VD för CCDH i ett uttalande.

Organisationen CCDH som arbetar mot hat och felinformation på nätet, konstaterar vidare att detta inte bara drabbar judar, utan även kvinnor, svarta och hbtq-personer bland annat.

Enligt rapporten var Facebook den största boven och agerade endast på 10,9 procent av de rapporterade inläggen. På andra plats hamnade Twitter som bara tog bort 11 procent av inläggen, följt av TikTok på 18, 5 procent, Instagram 18,8 procent och till sist Youtube som raderade 21,2 procent av inläggen.

”Vidtagit åtgärder”

TikTok och Twitter svarar på den nya rapporten att de ”fördömer” antisemitism och Facebook säger till BBC att de har ”vid­tagit åtgärder mot hatprat sedan 2017”.

I skriften tas det upp konkreta exempel på inlägg som publicerats. Det innefattar bland annat anti-judiska konspirationsteorier om 9/11, covid-19 pandemin och påstådd judisk kontroll över världsfrågor. Det ges även exempel på förnekelse av Förintelsen och karikatyrer av judiska människor.

”Vi tror att detta urval är en bråkdel av det antisemitiska innehållet på stora plattformar” och att ”det är ett misslyckande att ta itu med det hat som dessa plattformar är värd för”, skriver rapportens författare.