Inrikes.

2021-06-15 07:00
SL vill satsa på mer automatisering.  Bild: Tomas Oneborg/SvD/TT
SL vill satsa på mer automatisering. 
Puffetikett
Dagens ETC

SL vill ersätta tågvärdar med kameror ombord

MTR och SL har gett beskedet att kring 400 tågvärdar ska ersättas med kameror på pendeltågen. Fackförbundet Seko menar att det är negativt – både för de anställda och resenärerna.

– Jag hoppas att ­politikerna tar det här på allvar och skickar tillbaka förslaget, säger förbundsordförande Gabriella Lavecchia.

Vill du fortsätta läsa?

Bli prenumerant på Dagens ETC!
Om du redan är det loggar du in här.

Betala per vecka

Från

39 kr

Beställ här!

Din prenumeration på Dagens ETC förnyas varje vecka. Avsluta när du vill.

Betala per månad

Från

139 kr

Beställ här!

Din prenumeration på Dagens ETC förnyas varje månad. Avsluta när du vill.

SL tar inspiration från andra storstäder och satsar på automatisering, genom att ersätta pendeltågens värdar med kameror, något som Mitt i Stockholm var först med att rapportera om. 350 till över 400 anställda kan påverkas av det här beslutet.

Region Stockholms trafik­nämnd väntas besluta om frågan på sitt möte i dag.

Men fackförbunden och skyddsorganisationerna har inte alls varit inblandade i frågan, säger Gabriella Lavecchia, förbundsordförande på Seko till Dagens ETC.

– Jag hoppas att politikerna tar det här på allvar och skickar tillbaka förslaget. Att skydds­organisationerna och vi inte har varit inblandade alls tycker jag visar att det här är helt ogenomtänkt, säger hon.

Det är värdar som idag finns ombord på tågen och signalerar till lokföraren på perrongerna att dörrarna går bra att stänga, så tåget kan köra vidare. Men ombordpersonalen innebär även en trygghet både för förare och resenärer, säger Gabriella Lavecchia.

– En kamera kan inte rycka ut om någonting händer. En kamera kan inte mer än dokumentera en kritisk händelse, säger hon.

– Vi har ganska länge flaggat för det här med våld och hot. Det känns därför rätt tondövt av politikerna att lägga fram det här förslaget nu.     

Mobila säkerhetsteam

Trafikregionrådet Kristoffer Tamsons (M) menar på att de kommer övergå till mobila säker­hetsteam, med utryckningsfordon och mobila resurser som ska komma till plats vid incidenter. Gabriella Lavecchia är kritisk mot detta och hän­visar till de långa avstånden som finns på pendeltågslinjerna. Det tar lång tid att åka ut till exempelvis Nynäshamn, och under tiden så är lokföraren ensam personal på tåget.

– Det finns flera säkerhetsrisker. En sån sak som att en ­resenär kan råka illa ut och det då behövs hjärt- och lung­räddning. Eller att det uppstår en brand eller att en chockad lokförare behöver hjälp och stöd. Men vem ska göra något åt det om lokföraren är ensam på tåget? Lokföraren kan inte bara lämna sin situation.

Kristoffer Tamsons säger både till Mitt i och DI att alla värdarna kommer att få andra arbetsuppgifter i företaget. Gabriella Lavecchia säger att hon inte vet i dagsläget vilka tjänster de kommer förflyttas till eller hur det är tänkt att gå till, då fackförbundet inte deltagit i någon diskussion om frågan.